Potrebujete poradiť? Kontaktujte náš tím cez chat alebo na 0915 33 00 33. Podporujeme vás už viac ako 15 rokov.
Zvládať všetky povinnosti a ešte si aj nájsť čas pre seba? To je niekedy snáď naozaj nemožné. Aj tak by sme sa o to však mali pokúšať. Ak navyše vyskúšaš aspoň zopár z týchto 7 rád, nejaký ten čas určite ušetríš.
1. Život v rovnováhe
V súčasnosti sa stále častejšie stretávame s propagáciou zdravého životného štýlu a viac sa hovorí o vyrovnanom pracovno-súkromnom živote. Ak chceš byť pri svojej práci naozaj výkonný/á a sústredený/á, musíš občas aj vypnúť. Načerpaj energiu so svojou rodinou, kamarátmi alebo pri nejakej voľnočasovej aktivite.
Platí, že oddýchnutá myseľ toho zvládne aj za polovičný čas omnoho viac ako myseľ, ktorá pracuje bez prestávky a nemá žiadny priestor na „vypnutie“.
2. Urči si priority
Jedna z najväčších výziev v rámci time-manažmentu je naučiť sa pracovať na tom, čo je najdôležitejšie, nie na tom, čo „najviac horí.“
Na to, aby si vedel/a, čo je dôležité, si v prvom rade musíš vedieť určiť ciele. V súlade s bodom číslo 1 by si si pri určovaní cieľov mal/a okrem otázky „Aké sú moje profesijné ciele?“ odpovedať aj na otázky:
Tieto otázky slúžia na to, aby si jednotlivým úlohám vedel/a pri plánovaní určiť prioritu. Ich dosiahnutie ťa bude motivovať a dodá ti energiu k dosahovaniu ďalších, možno ešte väčších cieľov. Dôležité je taktiež to, aby si si každý cieľ vždy poctivo zapísal/a a pri jeho vymýšľaní sa nezabudni pridŕžať zásad SMART.
3. Nauč sa hovoriť NIE
Základné pravidlo manažmentu: Hovorte NIE vždy, keď je to možné a hovorte ÁNO, len keď je to nutné.
Jedným z najčastejších dôvodov, prečo pravidelne trpíme nedostatkom času je skutočnosť, že od nás niekto niečo stále chce. Nehovorím, že odteraz nemáš nikomu s ničím pomôcť. Treba však zvážiť, či ťa dané úlohy len neoberajú o čas a energiu, či je skutočne nevyhnutné ich vykonať a či by si ich mal/a vykonávať práve ty.
4. Plánovanie je základ
Odporcovia podrobného plánovania sú presvedčení, že zaberá príliš veľa času, ktorý by mohli použiť na prácu. Ak si však zavalený/á prácou a inými povinnosťami, ktoré riešiš len operatívne, bez plánu budeš mať omnoho väčší problém sústrediť sa na jednotlivé úlohy. Navyše, zmätok a chaos ťa budú vždy len demotivovať, čo ťa v konečnom dôsledku oberie ešte aj o energiu.
Aj jednoduchý plán pritom môže priniesť do tvojich myšlienok značný pokoj a ako zistíš aj v tomto článku, dokonca aj lepší spánok.
Pri plánovaní by si sa mal/a držať dvoch nasledovných zásad:
5. Nechaj si rezervu
Nikdy by si si nemal/a plánovať 100 % svojho pracovného i voľného času. Je potrebné si nechávať rezervu na tzv. požierače času a riešenie nečakaných situácií. Pokiaľ si túto rezervu nenecháš, čo i len malé vyrušenie ti úplne nabúra tvoj kalendár.
Odporúčané je plánovať 60 % svojho času a 40 % si nechať ako rezervu. Ak ti ostane voľný čas, jednoducho presunieš úlohu z nasledujúceho dňa alebo si dopraješ o to dlhší oddych.
6. Vysporiadaj sa so žrútmi času
Určite aj ty musíš počas dňa riešiť niekoľko malých, neustále sa opakujúcich úloh, ktoré ťa neustále otravujú a v konečnom dôsledku zaberú rovnaký čas ako veľké a podstatné úlohy. Jednou z možností ako sa týchto žrútov času zbaviť, je ich združovanie.
Združovanie znamená, že všetky úlohy rovnakého typu riešiš v ten istý moment. Príkladom môže byť urobenie jedného veľkého nákupu cez víkend namiesto štyroch malých počas týždňa. Ďalším príkladom môžu byť telefonáty či maily, ktoré musíš každodenne riešiť. Vyhraď si na tieto úlohy napríklad určitú hodinu počas dňa a pokús sa všetky telefonáty i emaily vyriešiť v danom čase.
7. Nauč sa delegovať
Delegovanie nie je len pracovnou záležitosťou, hoci práve tam ho môžeš využiť asi najčastejšie.
Mnohí ľudia, najmä manažéri vo firmách, majú zásadný problém s delegovaním úloh. Buď to nevedia, nenapadne im to alebo si povedia, že si to radšej spravia sami a dobre. Ani jeden z týchto prístupov nie je správny.
Delegovanie by sa malo plánovať podľa nasledovného modelu:
Takéto delegovanie platí najmä u práce. Čo sa však dá delegovať v osobnom živote?
Napríklad strava. Bežne na ňu musíš myslieť ráno, doobeda, na obed, poobede a aj večer. Aj tu však existujú možnosti , ako sa tejto starosti zbaviť, respektíve delegovať ju na iných. Tvojou jedinou úlohou bude už len vychutnať si každú porciu a rozmyslieť si, ako investuješ ušetrený čas.
Rada na záver
Ak chceš byť výkonný/á, musíš mať dobre nastavený time-manažment. Správne nastavený time-manažment si následne vyžaduje sebadisciplínu pri jeho dodržiavaní. K sebadisciplíne sa dopracuješ (donútiš), ak si dostatočne motivovaný/á. Túto motiváciu musí v sebe nájsť každý sám.
Pre mňa je dôležité to, že stihnem v práci všetko, čo chcem, potrebujem, musím a zároveň sa stíham venovať behaniu, tancovaniu, kamarátom a rodine :-). Tých pár „ťažkých chvíľ“ pri plánovaní a prekonávaní sa v dodržiavaní plánu, mi za to rozhodne stoja.
Autorom článku je manažérka s dlhoročnými skúsenosťami, pôsobiaca zároveň ako lektorka jógy.